تاثیر بناهای تاریخی بر اجاره آپارتمان مبله در تهران - قسمت سوم

شنبه 22 مهر 1396
18:40
نظام مبله

با سلام خدمت شما عزیزان بازدید کننده. امروز نیز بمانند روزهای گذشته با شماییم با یکی دیگر از سلسله مطالب وب سایت نظام مبله در خصوص بناهای تاریخی تهران و همچنین تاثیراتی که این بناهای تاریخی از ادوار گذشته بر اجاره آپارتمان مبله در تهران داشته اند. از شما دوستان علاقمند دعوت میشود تا پایان این سلسله آموزشها ما را همراهی نمایید. در این پست نیز قصد داریم تا یکی از بناهای تاریخی اصیل تهران که در گذشته نمادی از شهر تهران محسوب میشده اند را بررسی نمایید. این بنا، بنای کاخ فرح آباد است که یکی از مهمترین بناهای دوران قاجاریه میباشد.  این بنا در دوشان تپه که در گذشته نام قریه ای در شرق تهران بوده است ولی امروزه جزء خود شهر تهران محسوب میشود، قرار داشته است. یکی از دروازه های قدیمی شهر تهران به نام دروازه ی دوشان تپه به مسیری که منتهی به این قریه بوده گشوده میشده است. امروزه این محل و حومه ی آن محله های نیرو هوایی و پیروزی نامیده میشوند و همانطور که گفته شد در گذشته جزء حومه ی تهران محسوب میشدند ولی امروز جزو شهر تهران هستند و اجاره آپارتمان مبله در آنها رونق خاص خود را دارا میباشد. این اثر بسیار زیبا در تاریخ بستم بهمن ماه سال 1355 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. معمولا افراد این کاخ را با قصر فیروزه اشتباه میگیرند در صورتیکه چنین نیست! بلکه قصر فیروزه به دستور ناصر الدین شاه بدست میرزا مهدی خان شقاقی و در دوران حکومت وی ساخته شد و امروز تخریب شده و دیگر اثری از آن باقی نمانده است. کاخ سلطنتی فرح آباد به دستور مظفر الدین شاه قاجار و در سال 1281 خورشیدی در شرق تهران که در آن دوران خارج از تهران محسوب میشده و دارای آب و هوایی خاص و بدور از هیاهوی شهری بوده ساخته شده است. در زمان ساخت این کاخ در اطراف آن باغات وسیعی قرار داسته است که امروزه تمامی آنها تخریب شده اند و بجای آنها آپارتمان مبله ساخته شده است که در حال حاضر اهالی این بخش از تهران به اجاره آپارتمان مبله در تهران اشتغال دارند و امروزه از آن همه شکوه و عظمت این سازه خبری نیست. ساخت این کاخ که در نوبه ی خود در آن زمان یکی از بینظیرترین بناها از نظر سازه محسوب میشده است تا سال 1283 هجری خورشیدی و به مدت 2 سال بطول انجامیده است. بسیاری از مردم این کاخ را الگوبرداری شده از کاخ تروکادرو در پاریس میدانند. کاخ تروکادرو نیز همانند کاخ فرح آباد به شکل نیم دایره ای ساخته شده که در اطراف آن تماما ایوان کاری شده که این خود نمای زیبایی را برای این کاخ فراهم آورده است. همچنین در سقف آن بنای گنبدی شکل ساخته شده که در گذشته جهت خنک نگه داشتن داخل خانه ها از سقف های گنبدی شکل استفاده میشده. این سقف ها حتی بر پشت بام آپارتمان مبله که در آن دوران ساخته شده بود نیز دیده میشوند.

اجاره آپارتمان مبله در تهران

این باغ و کاخ زیبا شامل 3 بخش گوناگون با کاربری های متفاوت بوده است. یک محوطه بسیار بزرگ که شامل اقامت گاه کارکنان و خدمتگزاران کاخ بوده است. در این قسمت آپارتمان های مبله ای جهت استراحت این افراد ساخته شده بود که هم بصورت رایگان و هم بصورت اجاره آپارتمان مبله در تهران در اختیار آنان قرار داده شده بود. بخش بعدی مربوط به اصطبل آجری بسیار بزرگی است که محلی بوده برای نگه داری چهارپایان و احشام صاحب کاخ و همچنین مردمانی که در اطراف کاخ زندگی میکردند و بیشتر حیواناتی چون اسب، الاغ، گاو و گوسفند در آن نگهداری میشده. در بخش سوم یک باغ و استخر بسیار بزرگ وجود دارد که این استخر در فصل گرما محل آب تنی اهالی کاخ بوده است. امروزه نیز آپارتمان های مبله ای که در سرتاسر شهر تهران قرار دارند از نعمت وجود استخر در داخل ساختمان بهره مند هستند و بیشتر مشتریان اجاره آپارتمان مبله در تهران موضوع داشتن و نداشتن استخر در اجاره آپارتمان مبله را مورد توجه خود قرار میدهند. معماری این کاخ سراسر معماری اروپایی و به تقلید از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه میباشد. در هریک از طبقه های این کاخ یک اتاق مرکزی قرار گرفته که توسط چندین اتاق پیرامونی که تراس های اطراف در آنها قرار دارد پوشانده شده است. طراحی این کاخ که به تقلید از کشورهای اروپایی است، تماما قرینه سازی شده است و تمامی ستونها، دیوارها و در و پنجره ها دارای قرینه میباشد که این خود زیبایی این کاخ را دوچندان میکند. پس از مزگ مظفرالدین شاه قاجار، تا زمان به قدرت رسیدن احمد شاه توجه چندانی به این کاخ نمیشد و تقریبا متروکه باقی مانده بود و در زمان احمد شاه قاجار این کاخ باز به دوران اوج خود بازگشت و عمارتهای مختلفی از جمله عمارت اندرونی به آن اضافه شد. در دوران پهلوی نیز رضاخان توجه چندانی به این کاخ نشان نداد و این کاخ به حال خود رها شد و در زمان محمدرضا شاه پهلوی این کاخ بازسازی شد و دچار دگرگونی شد و پس از آن آپارتمان های مبله در اطراف آن ویران شد و خانه های ویلایی مدرن و شیکی ساخته شد. پس از انقلاب اسلامی ایران این منطقه به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شد و از آن بعنوان کاربردهای نظامی استفاده میشد. پس از چندین سال این عمارت زیبا تبدیل به موزه ی نیروی دریایی سپاه پاسداران شد ولی متاسفانه اجازه ی بازدید عموم از این عمارت داده نمیشود. با تشکر از توجه شما دوستان گرامی به این مطلب از شما دعوت میشود تا با سایر مطالب ما از سلسله مطالب بناهای تاریخی در قسمتهای بعدی مارا همراهی نمایید.
[ بازدید : 44 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اجاره آپارتمان مبله در تهران است. || طراح قالب avazak.ir
tochal
Tochal Ski Resortl
Sex Fun Facts Around The World
Reisen in den Iran
Tricks to do with a fidget spinner
How to make birthday card
Recover Deleted File
How to change eye color in photoshop
How to Fix a Nose in Photoshop
Track IP Address Exact Location 2017
How to make egg jelly
How to make a virus
How to hack wifi password
Toothpaste Tricks
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]